همکاری تولید توربوفن چین و روسیه
- جمعه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۹، ۰۱:۵۰ ب.ظ
به نظر می¬رسد صنایع دفاعی روسیه به این باور رسیده است که چین قادر به تولید انبوه توربوفن نظامی با عملکرد بالا نخواهدبود. به عنوان مثال، NPO Saturn ، یکی از سازندگان کلیدی موتور جت نظامی روسیه، پیش بینی کرده تا 2019به عنوان تامین کننده اصلی موتور برای برنامه های جنگنده J-10 و FC-1 چین باقی می ماند. خوش بینی Saturn ممکن است ناشی از این واقعیت باشد که در حال مذاکره با چین بر سر فروش 190 توربوفن D-30KP-2 است که می تواند در هواپیما IL-76 در چین استفاده شود.
بیشتر بخوانید: آژانسهای خبری برای مقابله با اخبار جعلی چه اقداماتی انجام داده اند؟
عدم عرضه کافی موتورهای جت ساخته شده در داخل کشور می تواند مانع تولید آتی جنگنده های J-10، J-11، J-15، و J-20 شود. به خصوص برنامه J-20 که بیشتر نیازمند توسعه و تولید موتور داخلی پیشرفته است، به دلیل اینکه به نظر می رسد روسیه تمایلی به فروش موتورهای سری 117S نداردکه می تواند J-20 را قادرسازد قدرت کافی برای پرواز ابرپیمایشی (حفظ پرواز مافوق صوت بدون استفاده از پس سوزهای ناکارآمد) را داشته باشد و با عملکرد جنگنده های نسل پنجم مانند لاکهید مارتین F-22 و سوخو T-50 / PAK FA مطابقت¬کند.
نرم افزار جنبه حیاتی موتورهای هوایی است، که چین را مجبورمی کند خودش تولید موتورهای عملکرد بالای خود را مدیریت¬کند. و چیزی که به احتمال زیاد در نظر خواهدداشت تصمیم به عرضه آنها به بازار زمانی است که به سطح کیفیت و قیمت لازم رسیده باشند. بسیاری از پارامترهای عملکرد موتورهوایی را می¬توان با استفاده از نرم افزار تنظیم کرد. ممکن است تولید کننده برای ارتقاءای که می توان به راحتی اجرا کرد اما عملکرد موتور را به طور قابل توجهی تغییر می¬دهد، هزینه قابل توجهی از یک مشتری دریافت کند.
تفاوت فوق العاده¬ای بین کدهای منابع غیر نظامی (بدون گواهینامه) و نظامی (گواهینامه دار) وجود دارد: در اولین نوع(غیرنظامی) ممکن است توضیحاتی در آنها جاسازی شده باشد، در حالی که در دومی ممکن است کدهای منبع و توضیحات ذخیره شده به طور جداگانه وجود داشته باشند.
تولید هر خط از کدهای منبع نظامی به دلیل الزامات مربوط حاشیه نویسی، اسناد و مدارک، قابلیت ردیابی خط ، ادغام، و module- و تست توانمندی- ممکن است تا بیست برابر بیشتر طول بکشد. یک سوال کلیدی برای هر صادر کننده بسته هایی که شامل موتورهای هوایی است، چگونگی مسئولیت رسیدگی به کد منبع موتور مربوطه می باشد. ایالات متحده، با وجود درخواست های مکرر مشتریان از جمله اسرائیل، به دلیل مطلوبیت هواپیماهای نظامی¬اش، معمولا قادر به جلوگیری از افشای کدهای منبع است.