چگونه نیروهای رقابتی استراتژی را شکل میدهند
- سه شنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۹، ۰۳:۳۹ ب.ظ
فصل ششم: چگونه نیروهای رقابتی، استراتژی را شکل میدهند نوشتهی مایکلای. پورتر
اساس تدوین استراتژی سازگاری و رقابت است اگرچه به سادگی میتوان تنگنظرانه و بدبینانه با رقابت برخورد کرد. هرچند برخی مدیران مخالف این تنگنظری هستند اما رقابت فشرده در یک رشته صنعتی یا بازرگانی نه حسن تصادف است و نه بداقبالی بهعلاوه در تلاش برای کسب سهم بیشتر در بازار رقابت تنها در حرکتهای رقبا متجلی نمیشود بلکه رقابت در یک صنعت در اصول اقتصادی آن ریشه دارد و نیروهایی رقابتی وجود دارند که فراتر از رقبا هستند مشتریان عرضهکنندگان مواد اولیه نورسیدگان بالقوه و کالاهای جانشین همگی رقبایی هستند که ممکن است برچسب نوع رشتهی صنعتی کم و بیش برجسته و فعال باشند.
در صنعتی که از نظر اقتصاددانان ((کاملاً رقابتی)) تلقی میشود. کسب موفقیت و یکه تازی البته آسان است اما اینگونه ساختار صنعتی برای سودآوری بلندمدت بدترین چشمانداز را دارد. هرقدر نیروها به طور جمعی ضعیفتر باشند فرصت برای عملکرد برجسته بیشتر است.
قویترین نیرو یا نیروهای رقابتی نهتنها در سودآوری یک صنعت تعیینکننده هستند که در تدوین استراتژی نیز از بالاترین اهمیت برخوردارند.
هرصنعت یک ساختار اساسی یا مجموعهای از ویژگیهای اقتصادی و فنی دارد که خاستگاه این نیروهای رقابتی است استراتژیستی که میخواهد سازمان خود را در موقعیتی قرار دهد که با محیط صنعتی مربوط بهترین سازگاری را داشته باشد یا به سود سازمان بر این محیط تاثیر بگذارد باید بیاموزد که چه چیزهایی محیط را دگرگون میکند.
http://brooksfwmc48147.thelateblog.com/195330/پمپ-وکیوم-آبی-خوب